تابلیت K (مواد مخدر مدرن) مسیر که راه برگشت ندارد

تابلیت K (مواد مخدر مدرن) مسیر که راه برگشت ندارد

درین اواخر دیده می شود که شماری از جوانان برای خوش گذرانی در محافل از تابلیتهای مست کننده استفاده میکنند که این مواد نشه آور و مست کننده را بنام تابلیت ( K) یاد مینمایند؛ اما این جوانان نمیدانند که استفاده از چنین تابلیتها چقدر به صحت شان ضرر میرساند و سرنوشت شان را به کجاها میکشاند.

تابلیت K چیست؟

تابلیت K داروی غیرمجاز در سراسر دنیاست، اما استفاده آن امروزه در کشور افزایش یافته است. این دارو بنام اکستاسی که در فرهنگ فارسی به (وجد) و (نشاط) و از خود بیخود شدن معنی شده است و نام های بازاری آن، از جمله بمب شادی، بمب هیجان، داروی عشق، داروی هم آغوشی، میتسوبیشی، سوپرمن، مرسدس‌بنز و همچنان تابلیت کا مشهور است.

تابلیتK  ماده مخدر روان گردان و از مشتقات آمفتامین است که نام کیمیاوی آن میتایل دی اوکسی متیایل آمفتامین( MDMA ) می باشد.

 MDMA یا ۳ و ۴ متیلن‌دی‌اکسی‌مت‌آمفتام ین که به نامهای اکستاسی، XTC ، E , X ، K هم معروف است نوعی جدیدی از مواد مخدر است که به دلیل ایجاد احساس نشاط فراوان امروز در میان محافل جوانان جذابیتی خاص پیدا کرده است.

یک بار مصرف تابلیت K مساوی است با تخریب حجرات دماغ و اختلال دائم در قدرت تفکر و تصمیم گیری.

این دارو از سبب عوارض جانبی خطرناک و بعضاً غیر قابل برگشت در جمله داروهای غیرمجاز شامل میباشد و استفاده آن در تمام کشورهای جهان ممنوع است.

چون تابلیت K به شیوه ی کیمیاوی و تغییر در ساختمان مولکول آمفتامین در آزمایشگاههای غیرقانونی ساخته می شود لذا میزان خالص بودن آن از یک آزمایشگاه به آزمایشگاه دیگر بسیار تفاوت دارد. البته ترکیباتی شامل متادون L.S.D و کتامین نیز به عنوان اکستیزی به صورت دست ساز در بازار موجود است که بسیار خطرناک است.

اکستسی معمولا به شکل قرص های رنگی است که روی این قرص ها شکل هایی مانند قلب, پروانه, ستاره و حروف لاتین و... نوشته شده است . و در بسته بندی به شکل کارتونی مانند میکی موس و پوکمان ارایه می شود .

اشکال تزریقی, برچسبی , ژل نوشیدنی آن نیز گزارش شده است . اکستسی معمولا در مجالس رقص , پارتی های شبانه مختلف مصرف می شود به این مجالس (اکس پارتی ) یا (ریو) می گویند .

در این مجالس به علت هیجان بیش از حد و نداشتن کنترل رفتار , روابط جنسی بدون محافظت صورت میگیرد و هم اکنون یکی از علت های مهم بروز شیوع بیماری هایی مانند هپاتیت و ایدز در بسیاری از کشورها، شرکت در همین مجالس و مصرف اکستسی است.

تاثیرات و مضرات تابلیت K

تابلیت K ۲۰ دقیقه پس از مصرف به مغز می رسد و اثر ان بین چهار الی شش ساعت ادامه دارد. تابلیت K بر شناخت، تفکر و حافظه اثر می گذارد و می تواند باعث اضطراب و توهم گردد.

در بعضی از موارد فرد مصرف کننده دچار بیماری های روانی غیر قابل برگشت شده و حتی آثار مخرب مصرف اکستسی تا هفت سال پس از یک بار مصرف در اسکن های انجام شده مغز مشاهده میشود و گزارش هایی نیز در مورد اقدام به خودکشی و خودزنی پس از مصرف آن نشر شده است.

 فرد مصرف کننده دچار هیجان بیش از حد شده و می تواند ساعت های متوالی به رقص و پایکوبی بپردازد. اما پس از مدتی دچار ناخوشایندی مانند: بی قراری، رفتار آشفته و پریشانی، افزایش حرارت بدن، افزایش ضربان قلب، گرفتگی فک وعضلات، خشک شدن دهان وغیره میشود. از میان عوارض یاد شده افزایش حرارت بدن میتواند منتج به مرگ گردد.

 

یکی از پیامدهای تابلیت K، بلند رفتن فشارخون، بی نظمی در ضربان قلب، کاهش نمک و آب بدن و نارسایی گُرده می شود واز سوی دیگر اگر حرارت بدن بیش از حد افزایش یابد آسیب جدی به مغز وارد ساخته و می تواند موجب مرگ فرد شود. مهمترین و پایدارترین عارضه تابلیت K اختلال دوامدار در تفکر و تصمیم گیری درست می باشد .

استفاده طولانی مدت این مواد روان گردان آسیب های جدی روان شخص گذشته و حتی گزارش شده است که میراث آن روی اولاد شخص تاثیر می گذارد.

تاریخچه تابلیت K

اکستاسی نخستین بار در سال ۱۹۱۴ توسط شرکت داروسازی « مرک » (Merck ) در آلمان ساخته شد و به عنوان داروی ضد اشتها و لاغری به ثبت رسید اما درآن زمان وارد بازار نشد و استفاده از آن تا اواخر دهه ۱۹۷۰ به تعویق افتاد . در این زمان اکستاسی به عنوان درمان اختلالات روانی و عاطفی توسط پزشکان و روان‌پزشکان معرفی شد و در سال ۱۹۸۰ در دسترس متقاضیان قرارگرفت . به ویژه این دارو جهت استفاده سربازان آلمانی در جنگ جهانی اول به کاررفت که بعدها با شناخته شدن آثار مخرب و خطرات روانی بسیار زیاد آن از چرخه مصرف خارج‌شد . طی این مدت قربانیان و تلفات زیادی برجای گذاشت . در این باره معروف است که می‌گویند: « سربازان آلمانی را دوباره قربانی کردند . یک بار وقتی مجبورشان کردند برای فتح دنیا سینه‌هاشان را آماج گلوله کنند و یکبار وقتی برای درمان آسیبهای روانی جنگ ، آنها را به خوردن داروهای توهم‌زا واداشتند داروهایی که می‌توانست هراس شبهای جنگ و فریادهای همسنگرهای زخمی را از یاد ببرد و در مقابل چنان نشاطی را به بیماران جنگی بدهد که انگار هرگز گرفتار جنگ و خونریزی نشده‌اند
به هر حال بعد از مشخص شدن آثارسؤ مصرف قرصهای اکستاسی تولید و توزیع و مصرف آنها غیرقانونی اعلام شد. سال ۱۹۸۵ دولت آمریکا مصرف این ماده را ممنوع کرد و در سال ۱۹۸۶ مطالعات انجام‌شده روی حیوانات آزمایشگاهی آثار مخرب اکستاسی را روی سیستم عصبی نشان داد .در سالهای اخیر مصرف آن در آمریکا در پارتیهای شبانه مرسوم به ریو افزایش یافته است و در کشور ایران نیز در پدیده‌ای مشابه به نام اکس‌پارتی مصرف آن دچار افزایش گشته است. متاسفانه تعداد کثیر از جوانان افغانستان در محافل خوشی خویش از اکستاسی که بنام تابلیت k مشهور است، استفاده میکنند که عواقب ناگوار آن را نادیده میگیرند.

آیا شخص آٰغوشته به تابلیت K مداوا می شود؟

اثرات تابلیت k به صورت تحلیل و نابودی حجرات دماغ است این اثرات غیر قابل بازگشت است متاسفانه اعتیاد به تابلیت k  تداوی ندارد به علاوه اینکه بسیاری از افراد به علت مشکلات روانی حاصل آن لازم است به شکل طولانی مدت تحت تداوی قرار گیرند.