رحمت الله نبیل کیست؟

رحمت الله نبیل کیست؟

این سیاستمدار افغان از زمان روی کار آمدن دموکراسی نوین، یکی از چهره های مهم در حکومت حامد کرزی و اشرف غنی نقش بازی کرده است، اما حالا به یکی از منتقدان سر سخت ریس جمهور غنی تبدیل شده است.

در اینجا به زندگی نامه رحمت الله نبیل سیاستمدار و کارکۤشته افغان که به جنرال رحمت الله نبیل نیز شناخته می شود پرداخته ایم.

رحمت الله نبیل متولد سال ۱۳۴۸ در ولسوالی جغتوی ولایت میدان وردک می باشد. وی فارغ التحصیل رشته انجنیری ساختمانی است و به لسان های پشتو، فارسی و انگلیسی مسلط است.

نبیل در نهادهای مختلف دولت جمهوری اسلامی افغانستان انجام وظیفه کرده است و در سال ۱۳۸۳ به حیث معاون روابط داخلی شورای امنیت ملی افغانستان آغاز به کار نمود.

وی سپس ریاست محافظت رئیس جمهور افغانستان (PPS) را بنیانگذاری نموده و ریاست آنرا به عهده گرفت.

این اداره یکی از بهترین سرویس های خدمات امنیتی و محافظت در افغانستان بوده که در منطقه بی نظیر می باشد.

نبیل در سال ۱۳۸۹ با کسب رای اعتماد اکثریت اعضای پارلمان بحیث رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان انتخاب گردید و پس از دو سال خدمت مجدداً به سمت معاون شورای امنیت ملی تعیین گردید.

ستر جنرال رحمت‌الله نبیل دو دوره ریاست امنیت ملی را عهده دار بوده است. دلیل استفاه شان از سمت ریاست امنیت ملی اختلاف نظر با رییس جمهور به اساس امضا توافقنامه امنیتی با پاکستان و پالیسی حکومت وحدت ملی در قبال پاکستان از پست ریاست امنیت ملی استعفا نموده چون وی اولین کسی بود که مخالف امضا توافقنامه امنیتی با پاکستان بود.

آقای نبیل متاهل می باشد و دارای سه پسر و سه دختر است.

در سالهای قبل از ۱۳۸۱ به مدت ده سال در بخشهای مختلف کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین ایفای وظیفه نمود که در این پست نقش بسیار عمده در راستای کمک رسانی به مهاجرین افغانستان داشت.

آقای نبیل در هیچ سازمان سیاسی وابسته نیست و با بی طرفی کامل به حیث یک افسر عالیرتبه نظامی جمهوری اسلامی افغانستان ایفای وظیفه نموده و تابیعت هیچ کشوری خارجی را ندارد.

وی تا کنون دو بار مورد تقدیر زعامت سیاسی قرار گرفته و مدال های غازی محمد ایوب خان و مدال عالی دولتی غازی وزیر محمد اکبر خان به وی اعطاء گردیده است.

همچنان به پاس خدمات ارزنده وی در طول سابقه کاری اش، چندین بار ترفیعات فوق العاده برایش اعطاء گردید که از جمله کسب ستر جنرالی یکی از این موارد است.