امرالله صالح، هیچ تبعه خارجی بازداشت نشده است

امرالله صالح، هیچ تبعه خارجی بازداشت نشده است

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری، امروز یکشنبه،‌ (هفتم جدی) در شصت دومین جلسه شش و نیم صبح با اشاره مبنی بر اینکه یک حلقه ده نفری شهروندان چینی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده اند رد نموده است.

امرالله صالح صبح امروز در صفحه فسبوکش نوشت: « در عملیات تلاشی در منطقه خیرخانه هیچ تبعه خارجی دستگیر نگردیده است. دستگیر شده ها قلمدادی هایی اند که زیر استنطاق قرار دارند. تعدادی از آنها به ظن دست داشتن در ختطاف و ترور دستگیر گردیده اند. در عین حال دو نفر مستقیم و بالفعل هنگام انتقال ماین مقطناطیسی به کابل دستگیر شده اند.»

روزنامه هندوستان تایمز (Hindustan Times) با نشر گزارشی گفته بود که امنیت ملی افغانستان یک حلقه ده نفری شهروندان چینی را به اتهام جاسوسی باز داشت کرده است.
به نقل از این روزنامه، این حلقه ۱۰ نفری به همکاری اداره استخبارات پاکستان (آی‌‌اس‌آی) در افغانستان فعالیت می‌کردند و همچنان با اداره استخبارات چین نیز در ارتباط بودند.

بر بنیاد گزارشها، روز گذشته ششم جدی، نیروهای امنیتی عملیاتی را در نواحی خیرخانه (315 و پروژه جدید) کابل راه اندازی کرده بودند که در پی آن 15 تروریست دستگیر شد.

در پی دستگیری این 15 تن، شایعاتی در صفحات اجتماعی به نشر رسید که در آن گفته شده بود؛ از جمله 15 فرد بازداشت شده، ده تن آنها تبعه کشور چین بوده‌اند.

از سوی هم یک دیپلمات ارشد در کابل به هندوستان تایمز گفته است که دو تن از این بازداشت‌شده‌ها با شبکه حقانی نیز در ارتباط بوده‌اند.
طبق این گزارش، یک تن از این شهروندان چینی در منطقه شیرپور کابل یک رستورانت نیز دارد.
هندوستان تایمز تصریح کرده است که یک تن از بازداشت‌شده‌ها وظیفه داشته تا در مورد طالبان، القاعده و مسلمانان ایغور در کنر و بدخشان معلومات گرد‌آوری کند.
به اساس این گزارش، امرالله صالح معاون اول ریاست‌ جمهوری سفیر چین را در خصوص این قضیه احضار کرده و از وی خواسته است تا معذرت بخواهد و اعتراف کند که کشورش در افغانستان برخلاف قوانین بین‌المللی فعالیت کرده است.
در گزارش اضافه شده است که این شهروندان چینی با همکاری آی‌اس‌آی می‌خواستند رهبران مسلمانان ایغور را در افغانستان از بین ببرند.
افغانستان با ایالت سیکیانگ چین، جایی که مسلمانان ایغور زند‌گی می‌کنند، سرحد مشترک دارد.
روزنامه هندوستان تایمز در گزارش خود افزوده است که این شهروندان چینی می‌خواستند، یک شاخه جعلی از جنبش اسلامی ترکستان شرقی را تاسیس کنند تا از این طریق این جنبش را تحت نفوذ خود قرار دهد.