کاروان صلح خواهی در بغلان: طالبان به ما توهین کردند

کاروان صلح خواهی در بغلان: طالبان به ما توهین کردند

 

اعضای حرکت مردمی برای صلح می‌گویند که روز گذشته (۸ سنبله) زمانی که اعضای این گروه می‌خواستند وارد منطقه تحت تسلط طالبان در ولسوالی دندغوری ولایت بغلان شوند، طالبان به آنان بی احترامی کرده و اجازه ورود به منطقه تحت تسلط خویش را برای اعضای این حرکت نداده اند.

بسم‌الله وطندوست، سخنگوی حرکت مردمی صلح با ارسال پیامی به رادیو آشنا – صدای امریکا، لت و کوب اعضای این حرکت را از سوی طالبان مسلح رد کرده و گفته است "آن خبرهای که در رسانه‌ها نشر شده و ادعا کرده که طالبان ما را لت و کوب کرده، خبر دروغ است، خبر دروغ است، لت و کوب نکرده اند؛ اما بی‌حرمتی شده است".

آقای وطندوست گفته است که اعضای این گروه بعد از چاشت روز پنجشنبه (۸ سنبله) تصمیم گرفتند که برای گفتگو روی یک سلسله مسایل با رهبران طالبان به منطقه تحت تسلط این گروه در ولسوالی دندغوری ولایت بغلان بروند؛ اما به گفته آقای وطندوست، زمانی که آنان به منطقه "نیازالله" رسیدند، یک طالب مسلح جلو آنان را گرفت و از اعضای این گروه خواست که دوباره برگردند؛ اما اعضای این گروه به حرکت خود ادامه دادند.

سخنگوی حرکت مردمی صلح افزود که بار دیگر در منطقه "عطاخیل" ولسوالی دندغوری، حدود ۲۰ تن از اعضای گروه طالبان در مقابل آنان آمدند و اجازه ندادند که پیش بروند.

به گفته آقای وطندوست، این طالبان به آنان دشنام داده و گفتند که حرکت مردمی برای صلح، پروژه جنرال جان نیکلسن، فرمانده پیشین نیروهای ناتو در افغانستان است.

آقای وطندوست گفت"ما برای شان گفتیم که به همین خاطر آمده ایم که اگر پروژه امریکا است، یا از نکیلسن و یا هم از کدام کشور دیگر، ما آمدیم که شما ما را محاکمه کنید".

این عضو حرکت مردمی برای صلح گفت، برای این‌که اختلافات بیشتر نشود، تصمیم گرفتند دوباره به شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان بروند و در آنجا بمانند.

او گفت، اعضای این گروه مصمم اند که روز جمعه (۹ سنبله) با موتر به مرکز ولایت کندز بروند و در نماز جمعه با باشندگان این ولایت دیدار کنند و پس از آن دوباره به پلخمری بیایند و حرکت خویش را به سوی شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ ادامه دهند.

حرکت مردمی صلح پس از ۵۳ روز اقامت در شهر کابل در ۱۹ اسد از کابل به سوی شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ با پای برهنه و پیاده حرکت کردند.

کابل تا بلخ ۴۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

اعضای این حرکت، هدف شان را تأمین صلح و جلب حمایت مردم به این هدف میخوانند.

اعضای این حرکت برنامه دارند که پس از رسیدن به مزارشریف و چند روز اقامت در این شهر، به سوی هرات حرکت کنند.

حرکت مردمی صلح در ۲۳ جوزا از شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند با پای پیاده به سوی کابل حرکت کردند و پس از ۳۷ روز به کابل رسیدند.

حکومت افغانستان از این حرکت حمایت می‌کند؛ اما طالبان این حرکت را پروژه‌ای امریکایی می‌خوانند.

اعضای حرکت مردمی برای صلح به منظور گفتگو با طالبان، یک کمیسیون را ایجاد کرده اند تا اعضای آن، در ولایات مختلف با فرماندهان طالبان رابطه برقرار کرده و تلاش کنند تا آنان از پروسه صلح حمایت می‌کنند.