رهبران جهان در واکنش به حمله هواداران ترامپ بر کانگریس، ابراز انزجار نمودند

رهبران جهان در واکنش به حمله هواداران ترامپ بر کانگریس، ابراز انزجار نمودند

به نقل از صدای آمریکا، روز گذشته هنگامی که نمایندگان کانگرس ایالات متحده امریکا مصروف تائید رسمی پیروزی انتخاباتی جو بایدن بودند، هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کانگرس یورش برده و وارد آن شدند. به دنبال آن ساختمان کانگرس تخلیه شد.

بعد از ظهر چهارشنبه (17، جدی) به وقت محل نمایندگان کانگرس برنامه تائید رئيس جمهور منتخب را از سر گرفتند.

در نتیجه این خشونت‌ها یک خانم در داخل ساختمان کانگرس به ضرب گلوله به قتل رسید و سه تن دیگر بعد از دریافت خدمات عاجل طبی جان دادند.

مقام‌ها گفته اند که دست کم ۵۲ تن در پیوند به این خشونت‌ها بازداشت شده اند و اسلحه نیز توسط پولیس ضبط شده است.

توییتر و فیس‌بوک حساب‌های کاربری رئیس جمهور ترامپ را موقتاً به تعلیق درآوردند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته است که این واقعه بیانگر تحقیر دموکراسی است.

او در توییتی گفت: «دشنمان دموکراسی با دیدن این تصاویر باورنکردنی از واشنگتن دی سی لذت خواهند برد.» او افزوده است که «کلمات فتنه‌انگیز به اعمال خشونت‌‌آمیز تبدیل شد».

ماس نوشته است: «ترامپ و حامیان‌اش در نهایت باید تصمیم رای‌دهندگان امریکایی را بپذیرند و به زیر پا کردن دموکراسی پایان بدهند

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا این واقعه را «افتضاح» عنوان کرد و خواستار انتقال صلح‌آمیز و منظم قدرت شد.

امانوئل ماکرون، نخست وزیر فرانسه در واکنش به این عمل خشونت‌آمیز در کانگرس ایالات متحده امریکا گفت که به استحکام دموکراسی در ایالات متحده امریکا باور دارد.

رهبران اتحادیه اروپا به شمول اورزولا فون دیر لاین، رئيس کمیسیون و شارلی میشل، رئيس شورای این اتحادیه نیز این واقعه خشونت‌بار را محکوم کرده و خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت شده اند.

نخست وزیر کانادا «عمیقاً منزجر شده است»

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفت که کشورش از این خشونت‌ها در واشنگتن «عمیقاً منزجر و ناراحت» شده است.

ترودو در توییتی نوشت: «خشونت هرگز موفق به ملغی کردن اراده مردم نخواهد شد

استفان لوفن، نخست وزیر سویدن با محکوم کردن حمله به ساختمان کانگرس گفت: «رئيس جمهور ترامپ و چندین عضو کانگرس مسئولیت قابل توجهی در آنچه اتفاق افتاده است به عهده دارند. پروسه دموکراتیک انتخاب رئیس جمهوری باید مورد احترام قرار بگیرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان ناتو نیز «صحنه‌های تکان‌دهنده» در واشنگتن را محکوم کرد و تاکید نمود که به نتایج انتخابات ریاست جمهوری باید احترام گذاشته شود.

واکنش رؤسای جمهوری پیشین امریکا

جورج دبلیو بوش رئيس جمهور اسبق ایالات متحده امریکا و خانم‌اش لورا بوش ناراحتی عمیق خود از بروز خشونت در ساختمان کانگرس را ابراز داشتند. بوش گفته است که این اعمال «از سوی کسانی انجام شد که احساسات شان با دروغ و آرزوهای اشتباه به وجد آورده شده است

بیل کلینتون، دیگر رئيس جمهور اسبق ایالات متحده امریکا، گفت که این حمله توسط «سیاست‌های سمی» ترامپ شعله ور شده است.

بارک اوباما، رئيس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا، ترامپ را به تحریک خشونت متهم کرد و خشونت در ساختمان کانگرس را «لحظه‌ای از افتضاح بزرگ و شرم برای ملت امریکا» توصیف کرد.