در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ ۳۵ درصد خشونت علیه خبرنگاران افزایش یافته است

در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ ۳۵ درصد خشونت علیه خبرنگاران افزایش یافته است

کمیته‌ی مصوونیت خبرنگاران روز سه شنبه، سوم اسد، گزارشی را زیر عنوان «افغانستان کشور خطرناک برای خبرنگاران و رسانه‌ها» منتشر کرده است که نشان می‌دهد در شش ماه نخست سال 2017 میلادی، آمار خشونت در برابر خبرنگاران نسبت به شش ماه نخست سال گذشته 35 درصد افزایش یافته است. در نیمه‌ی نخست سال گذشته میلادی، تنها 54 قضیه رخ داده بود؛ اما امسال این قضایا 73 مورد بالاتر رفته است.
در گزارش آمده که این خشونت‌ها انواع مختلف دارد و شامل قتل، لت و کوب، مجروحیت، توهین و تحقیر، تهدید و بازداشت‌های موقت می‌باشند که از سوی کمیته مصوونیت خبرنگاران ثبت شده است.
نجیب شریفی، رییس کمیته مصونیت خبرنگاران دیروز در یک نشست خبری گفت که موارد خشونت علیه خبرنگاران در این شش ماه، شامل 10 مورد کشته، 12 مورد زخمی، 19 مورد لت‌وکوب، 18 مورد توهین و بدرفتاری، 5 مورد بازداشت، 6 مورد تهدید و 3 مورد اخراج توهین‌آمیز می‌باشد.
گروه‌های داعش و طالبان از عاملان 22 مورد این خشونت‌ها در برابر خبرنگاران گفته شده است و مسئولیت تمامی موارد قتل خبرنگاران را به عهده دارند. جایگاه دوم خشونت علیه خبرنگاران هم به دولت افغانستان تعلق گرفته است.
نماینده‌های مردم در مجلس نماینده‌گان، والیان و زورمندان محلی نیز با اعمال پنج مورد و افراد ناشناس با چهار مورد خشونت در برابر خبرنگاران، به ترتیب در رده‌های بعدی این گزارش قرار گرفته‌اند.
کمیته‌ی مصوونیت خبرنگاران در این گزارش گفته است که در نیمه نخست 2017 میلادی، 10 خبرنگار و کارمند رسانه‌ کشته شده‌اند. در این گزارش آمده: «کشته شده گان به صورت مستقیم توسط تروریستان کشته شده و یا در جریان  حملات تروریستی جان باخته‌اند. در حمله بالای تلویزیون ملی در ننگرهار که توسط گروه داعش در ماه می انجام شد ۴ نفر کارمندان این رسانه کشته شدند؛ حمله‌یی که در ماه مارچ بالای پارلمان صورت گرفت، ۲ نفر از کارمندان تلویزیون پارلمان کشته شدند، و در حمله بزرگ موتر بمب مقابل سفارت آلمان ۴ نفر خبرنگار و کارمند رسانه‌یی جان‌های خود را از دست دادند.»
در بخشی از گزارش کمیته مصوونیت خبرنگاران آمده است که افزایش خشونت در برابر خبرنگاران از سوی گروه‌های تروریستی، به‌ویژه گروه‌های داعش و طالبان سبب نگرانی جدی این کمیته شده است.
نجیب شریفی رییس این کمیته گفته است که در شش ماه گذشته‌ی میلادی، تهدیدها و خشونت گروه داعش علیه خبرنگاران، خصوصاً در حوزه شرقی کشور، افزایش یافته است و اکثریت رسانه‌ها و خبرنگاران در این زون عملاً مورد تهدید گروه داعش قرار دارند.
گزارش کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان مدعی شده که مسوول 34 درصد این خشونت‌ها تنها حکومت و نیروهای امنیتی می‌باشند و بیشتر این خشونت‌ها به دلیل افشا و پرده‌برداری خبرنگاران از عمل‌کردهای غیر قانونی منسوبین حکومتی به وقوع پیوسته است.
کمیته، مسوول تمام موارد قتل خبرنگاران را گروه‌های داعش و طالبان عنوان کرده و گفته است که این خشونت‌ها و قتل به مراتب خونین تر و شدیدتر می‌باشد.
نجیب شریفی رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران اعمال خشونت از سوی گروه‌های تروریستی را مخالفت ایدیولوژیک عنوان کرده و گفته که این گروه‌ها با رسانه‌ها بدلیل نقش مهم آن‌ها در آگاه‌سازی جامعه نیز دلیل تهدید رسانه‌ها توسط این گروه‌ها می‌باشد.
در گزارش همچنان آمده که «افزایش تهدید علیه رسانه‌ها و تلاش گروه‌های تروریستی برای کنترول محتوای رسانه‌ها به واسطه تهدید، نگرانی جدی را در مورد خود سانسوری و آزادی محتوایی رسانه‌ها به میان آورده است. گروه‌های تروریستی در ضمن اینکه بالای رسانه‌ها فشار می‌آورند که اخبار مربوط به فعالیت‌های آنان را نشر نمایند، رسانه‌ها را در مناطق ناامن وادار می‌سازند تا اعلانات دولتی خصوصا اعلانات نیروهای امنیتی، برنامه‌های تفریحی، موسیقی و صدای زنان را نشر نکنند، ورنه مورد حمله قرار می‌گیرند.»
از سویی هم گفته شده که اکثریت رسانه‌ها در قسمت امنیت و مصوونیت کارمندان ایشان، خصوصاً خبرنگارانی که  به جبهات جنگ بخاطر پوشش خبری فرستاده می‌شوند، توجه لازم ندارند؛ «در حالیکه توجه برای تامین مصوونیت کارمندان، مکلفیت قانونی، اداری و اخلاقی رسانه‌ها میباشد.»
همچنان این کمیته می‌گوید که وضعیت دسترسی به اطلاعات در شش ماه گذشته‌ی میلادی رو به وخامت بوده و خبرنگاران بیشتر در ولایات به اطلاعات دسترسی ندارند و اکثر از سخنگویان دولتی و مسوولان امور در مرکز و ولایات از ارایه اطلاعات دقیق و به موقع به خبرنگاران خودداری می‌کنند و تلاش می‌شود تا معلومات کتمان گردد.
گزارش می‌افزاید که در حکومت افغانستان سیستم منظم و معیاری برای جمع‌آوری اطلاعات وجود ندارد و این یکی از دلایل نارسایی حکومت در قسمت ارایه اطلاعات و معلومات به خبرنگاران می‌باشد؛ بر بنیاد گزارش نظام فعلی جمع‌آوری اطلاعات یا کهنه است، یا غیر معیاری و یا اصلاً سیستمی برای آن وجود ندارد.
از سوی دیگر رییس کمیته مصونیت خبرنگاران گفته که ناامنی‌ها سبب کاهش خبرنگاران و کارمندان رسانه‌‌ای زن در کشور شده است. به گفته‌ی آقای شریفی، اکنون در 10 ولایت زابل، ارزگان،‌ غور، پنجشیر، پکتیکا، سرپل، لوگر، نورستان، لغمان و کنر هیچ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای خانم در رسانه‌ها حضور ندارند که به باور کمیته، کاهش حضور خانم‌ها در رسانه‌ها باعث می‌شود تا موضوعاتی مربوط به حوزه زنان کمتر مورد پوشش قرار گیرد.