نی، یا دیده بان رسانه های آزاد افغانستان: در دو دهه گذشته ۱۱۵ خبرنگار و کارمند رسانه یی در افغانستان جان باخته اند.

نی، یا دیده بان رسانه های آزاد افغانستان: در دو دهه گذشته ۱۱۵ خبرنگار و کارمند رسانه یی در افغانستان جان باخته اند.
تصویر آرشیف

مسئولان در دفتر،دیده بان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان، می گویند که در دو دهه گذشته ۱۱۵ خبرنگار و کارمند رسانه در افغانستان کشته شده اند، اما از این میان تنها به شش مورد آن از سوی نهاد های عدلی و قضایی پرداخته شده است.

نوید محمدی مسئول این اداره می گوید: که افغانستان در صدر فهرست کشور های قرار دارد که خشونت در برابر خبرنگاران در آن مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار نمی گیرد.

از سوی هم صدیق الله توحیدی مسئول کمیته مسئونیت خبرنگاران افغانستان، با ابراز اینکه در سال های اخیر توجه نهاد های عدلی و قضایی به خشونت علیه خبرنگاران جلب شده است، اما گفت که به پرونده های خشونت علیه خبرنگاران آنچنان که باید رسیده گی می شد نشده است، و کسانی که مرتکب خشونت علیه خبرنگاران گردیده اند  بازداشت و به نهاد های علی و قضایی معرفی می شد که متاسفانه نشده اند.

به گفته آقای توحیدی عاملان اصلی خشونت علیه خبرنگاران، گروه طالبان، داعش و افراد مسلح غیر  مسئول است.

همزمان با این سفارت آمریکا در کابل نیز گفته است که دستگاه عدلی و قضایی افغانستان در بسیار از موارد، به جرایم در برابر خبرنگاران رسیده گی نکرده است.

با این حال دادستانی کل می گوید: که به ۶۰ قضیه خشونت علیه خبرنگاران از سوی این اداره رسیده گی صورت گرفته است، جمشید رسولی سخنگوی این اداره در مصاحبه با رسانه ها گفته است، که به۳۳ مورد خشونت علیه خبرنگاران که در جریان حکومت حامد کرزی و نیز ۲۷ مورد دیگر در جریان عمر حکومت وحدت ملی،صورت گرفته بود، از سوی این نهاد بررسی شده است.

کمیته بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران در وزارت داخله افغانستان اما می‌گوید: که تنها از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون، ۶۵ قضیه خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.

دوم نوامبر، برابر با یازدهم عقرب، روز بین‌المللی پایان دادن به معافیت جرایم علیه خبرنگاران است. و در تازه ترین مورد نیز افغانستان از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران گزارش شده است.