جو بایدن کیست و چگونه رییس جمهور امریکا شد؟

جو بایدن کیست و چگونه رییس جمهور امریکا شد؟

جوبایدن پس از بدست آوردن 273 رای الکترال به عنوان چهل ششمین رییس جمهور امریکا انتخاب شد در تازه ترین آمارها آقای ترامپ با تفاوت 214 بر 290 رای الکترال از رقیب خود بایدن عقب افتاده است. بر اساس داده های آژانس خبری اسوشيتد پرس، آقای جو بايدن با پيروزی بر رقیب خود دونالد ترمپ، توانست در ايالت پنسيلوانيا از وی پيشي بگيرد. نتیجه آرای ریخته شده در ایالت پنسیوانیا بر پیروزی بایدن اطمنان بخشید.
این در حالی است که شمارش آرا تاهنوز در برخی از ایالات های امریکا ادامه دارد و به نقل از آسوشتید پرس پیروزی آقای ترامپ در ایالت های باقی مانده تاثیر بر عدم انتخاب بایدن نخواهد داشت.
جوستین تردو نخست ویز کانادا، امانویل مکرون ریس جمهور فرانسه، انگلا مرکل صدر اعضم آلمان و مایکل دانیل هیگنز رییس جنهور ایرلند پیروزی جوبایدن را تبریک گفته و آنرا دوست خوب در امور سیاست بین المللی خطاب کرده اند.

خلاصه از زندگی جوبایدن

جوزف رابینت بایدن جونیور متولد 1942 در شهر اسکرانتون ایالت نیوکاسل می باشد و تحصیلاتش را در دانشگاه دلاویر آغاز کرد و سپس مدرک تحصیلی خود را در رشته حقوق از دانشگاه سیراکیوس دریافت کرد. بایدن در سال 1969 برای نخستن بار وکیل شد و در سال 1970 به عضویت در شورای نیوکاسل درآمد. بایدن اولین ‌بار در سال 1972 به عنوان سناتور ایالات متحده از شهر دلاویر انتخاب و در نتیجه ششمین سناتور جوان تاریخ آمریکا مبدل شد. او شش‌بار دیگر به این سمت انتخاب شد و تا رسیدن به معاونت رئیس‌جمهوری در سال  2009  چهارمین سناتور ارشد در سنای ایالات متحده امریکا لقب گرفت.

بایدن در مقام سناتور به مدت طولانی عضو و رئیس کمییته روباط خارجی سنای ایالات متحده امریکا بود او  با جنگ خلیج فارس در سال 1991 مخالفت کرد ولی از مداخله آمریکا و ناتو در جنگ بوسنی در سال‌های 1994 و 1995، گسترش ناتو در دهه 1990، بمباران صربستان در سال 1999 در جریان جنگ کوزوو دفاع کرد. او در دفاع  از اجازه نامه جنگ د سال 2002 سخنرانی کرد و به آن رای موافق داد اما با افزایش سربازان آمریکایی در سال 2007 مخالفت کرد. بایدن همچنین از 1978 تا 1995 ریاست کمیته قضایی سنای ایالات متحده امریکا برعهده داشت و با مسائلی چون سیاست مواد مخدر، پیشگیری از جرم، آزادی‌های مدنی و تلاش‌ برای تصویب لوایح کنترل جرم و اجرای قانون خشونت علیه زنان را بر عهده داشت.

نقش جوبایدن در دوران ریاست جمهوری بارک اوباما

بایدن درانتخابات ریاست جمهوری 2008 امریکا، عنوان جفت انتخاباتی اوباما در مقابل جان مک کین و سارا پیلین شرکت کرد و به اولین کاتولیک رومی که به مقام معاونت رئیس‌جمهور آمریکا می‌رسد تبدیل شد.  جو در مقام معاون رئیس‌جمهور بر سرمایه گذاری در زیر ساخت ها با هدف مقابله با رکورد مالی بزرگ نظارت کرد و به تدوین سیاست آمریکا در خصوص خروج نیروهای آمریکا از عراق در سال 2011 همکاری داشت. مذاکرات او با جمهوری خواهان به دولت اوباما کمک کرد تا قوانینی نظیر لایحه تخفیف مالیاتی، اجازه مجدد بیمه بیکاری و ایجاد شغل های کاری را تصویب کند. در واقع جو بایدن یک بن‌بست مالیاتی را حل کرد.

بایدن در اکتوبر 2015 پس از ماه‌ها گمانه زنی اعلام کرد که درانتخابات ریاست جمهوری 2016 نامزد نمی‌شود. در جنوری 2017 اوباما نشان افتخار آزادی رییس جمهوری را به‌طور ممتاز به بایدن داد. او پس از گذراندن دوره معاونت ریاست جمهوری به هیئت علمی دانشگاه پنسیلوانیا پیوست و به عنوان «استاد کرسی بنجامین فرانکلین در اعمال ریاست جمهوری» معرفی شد. بایدن در 25 اپریل 2019 آغاز سومین کمپین خود را برای کسب ریاست جهموری امریکا اعلام کرد و در سال 2020 به نامزد مقتدر حزب دموکرات در انتخابات امریکا تبدیل شد.

آقای جو بایدن مبارزات انتخاباتی خود را به عنوان چالشی برای رئیس جمهوری دونالد ترامپ تعریف کرد و گفت: "من معتقدم تاریخ به چهار سال این رئیس جمهوری و تمام آنچه او به عنوان یک لحظه نابجا در آغوش می‌گیرد، نگاه می‌کند. اما اگر ما به دونالد ترامپ هشت سال در کاخ سفید فرصت دهیم ، او برای همیشه و اساسا شخصیت این ملت را تغییر خواهد داد - که ما هستیم - و من نمی‌توانم کنار بمانم و تماشا کنم که چه اتفاقی می‌افتد".

بایدن در کار و زار انتخاباتی اش از هریس به عنوان "جنگجوی نترس" یاد کرد او را به عنوان معاون نخست بر گزید و و به این ترتیب هریس نخستین زن سیاهپوست در تاریخ آمریکا است که دارای یک مقام ارشد در ایالات متحده شده است.

آیا دونالد ترمپ به آسانی این شکست را قبول می کند؟

دونالد ترمپ دومین رییس جمهور ایالات متحده است که نتوانست برای دومین بار بر کاخ سفید برای 5 سال دیگر حکومت کند.

معمولن در انتخابات رسم بر این است وقتی رقیبی بازنده می شود، شکست خود را می پذیرد و زمینه را برای پیروز میدان هموار می کند و اما دونالد ترامب رقیب جوبایدن نتیجه انتخابات را نپذیرفته و گفته است که دعوای حقوقی را در پیش خواهد گرفت. گفته می شود اگر وکلای آقای ترمپ نتیجه را نپذیرند ممکن دادگاه در سطح ایالتی تا دیوا عالی رای را به چالش بکشند که احتمال رای حساب شده باز شماری خواهد شد.