افغانستان روزانه تا هزار تُن آهن، با استندرد جهانی تولید می کند

افغانستان روزانه تا هزار تُن آهن، با استندرد جهانی تولید می کند

عبدالنصیر رشتیا رییس اجرایی اتحادیه ذوب آهن افغانستان، به خبرگزاری ندای آگاه می گوید این کشور با هزینه 400 میلیون دالر امریکایی با جدیدترین تکنالوژی، روزانه تا هزار تن آهن باکیفیت و استندرد جهانی تولید می کند که نظیر آن در منطقه نیست.

به گفته یی آقای رشتیا، زیر چتر این اتحادیه در حدود 40 فابریکه فعالیت می کند که در بخش های مختلف ذوب آهن تولیدات دارند و زمینه کار را برای بیش از 5 هزار کارگر مساعد نموده که از این میان تنها یک فابریکه روزانه ظرفیت تولید 40 تُن آهن را دارد. 

وی می افزاید، تنها از آدرس واردات آهن آلات، 5 الی 6 درصد عواید ملی کشور بلند رفته است، و اجازه نظارت که از سوی ریاست جمهوری دریافت کرده اند، کمک می کند تا  نظارت دقیق برای جلوگیری از قاچاق کالا داشته باشند، اما عدم همکاری مسوولان امنیتی و گمرکات هنوز هم از جمله چالشهایست که با آن روبرو می شوند.

آقای رشتیا می گوید 50 درصد از فابریکه داران آهن آلات، به دلیل فساد در گمرکات، کمبود برق، شرایط ناامنی و سیاست های خصمانه و دمپینک( زیر قیمت) کشورهای همسایه به شکست مواجه شده اند. مسوولان این اتحادیه نگران اند، اگر جلو قاچاق و فساد گرفته نشود سایر فابریکه های آهن آلات نیز به شکست مواجه خواهد شد. آنان امیدوار اند اگر دولت به مشکلات شان رسیدگی نمایند قادر خواهند بود تا نیازمندی های آهن آلات را در کشور مرفوع و افغانستان را به خودکفایی برسانند.

در همین حال عزیز احمد مومند رییس فابریکه خان ستیل می گوید با ایجاد این فابریکه توانسته اند جلو قاچاق آهن الات را در بیرون از کشور بگیرند، که با این وجود از فرار 160 میلیون دالر امریکایی سالانه جلوگیری شده است. و این فابریکه روزانه ظرفیت تولید 200 الی 400 تُن آهن را دارد.

مسوولان اتحادیه ذوب آهن افغانستان می گویند، اگر دولت امکانات و سهولت که در کشورهای همسایه استفاده می شود، مهیا نماید، قادر اند تا 90 در صد نیازمندی های کشور را در بخش آهن آلات باکیفیت مرفوع نمایند.

افغانستان پیش از حکومت حامد کرزی بیشترین زیر بنای اقتصادی خود را در جریان جنگ های داخلی از دست داده بود. اما در 20 سال پسین رشد اقتصادی افغانستان زیاد چشم گیر نبوده و با آنهم مسوولان اتحادیه ذوب آهن افغانستان امیدوارند با وجود این چالشها به راه شان ادامه میدهند.