دولت افغانستان: بن بست گفت و گوهای صلح در دوحه تاهنوز پا برجاست و پیشرفت خاصی صورت نگرفته است

دولت افغانستان: بن بست گفت و گوهای صلح در دوحه تاهنوز پا برجاست و پیشرفت خاصی صورت نگرفته است

دولت افغانستان بمنظور نشان دادن حسن نیت و نزدیک شدن در گفت و گوهای صلح بیش از پنج هزار زندانی طالب را آزد کرد، اما ارگ ریاست جمهوری روز گذشته اعلام نمود که پیشرفت های خاصی در روند گفت وگوهای صلح بین الافغانی صورت نگرفته و بن بست هنوز پابرجاست.

صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری روز گذشته در یک کنفرانس خبری به رسانه ها گفت که پیشرفت خاصی در روند گفتگوهای بین الافغانی بمنظور آتش بس و صلح دایمی صورت نگرفته و بن بست همچنان پابرجاست.

به گفتۀ سخنگوی ریاست‌جمهوری، هرچند دولت افغانستان برای نشان‌دادن حسن نیت و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی پنج هزار زندانی گروه طالبان را رها کرد؛ اما این گروه در بدل رهایی زندانیانش، هیچ اقدامی مبنی به بهبود وضعیت انجام نداده است.

ارگ ریاست جمهوری گروه طالبان را مسئول ادامۀ بن‌بست در گفت ‌وگوهای بین‌الافغانی عنوان می‌کند. آقای صدیقی می‌گوید، با آنکه حکومت و هیأت گفت ‌وگوکنندۀ دولت افغانستان برای پیشرفت‌ها در گفت‌وگوهای صلح تلاش می‌کنند، اما  خواست گروه طالبان برای پیش‌برد گفت‌وگوها بی‌جا و خلاف منافع ملی است. به گفتۀ او، قرار نیست حکومت به خواست این گروه تمکین کند.

سخنگوی ریاست‌جمهوری می‌افزاید، خواست‌های طالبان خلاف قانون اساسی، خواست مردم افغانستان و نظام جمهوریت است و دولت آن را پذیرفته نمی‌تواند.

صدیقی می‌گوید، اگر طالبان خواست مردم افغانستان را برای برقراری صلح و آتش‌بس نمی‌پذیرند؛ اما باید به خواست جامعۀ جهانی تن دهند.

نزدیک به سه ماه از روند گفت گوهای صلح بین الافغانی می گذرد و اما تاهنوز نتوانسته اند به یک نتیجه مطلوب برسند

بن بست در حالی برجاست که در این اواخر گزارش هایی مبنی به از میان رفتن اختلافات روی کار و شیوه گفت و گو ها وجود داشت.