مرگ فردین امینی قتل بود یا خودکشی؟

مرگ فردین امینی قتل بود یا خودکشی؟

فردین امینی گوینده خبر تلویزیون آریانا نیوز حوالی ساعت ۱۰ قبل از ظهر روز گذشته (۲۱قوس) به گونه مشکوک در کابل نخست از ناحیه گردن زخمی و قبل از رسیدن به شفاخانه جان باخت.

دقایق پس از این رویداد طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله اعلام کرد که که‌ آقای امینی در مربوطات شهرک «منشی میر غلام» شهر کابل با سنگ نوک‌ تیز گردنش را بریده و سپس در شفاخانه جان داده است.

شاهدان عینی نیز گفته است: «امینی با یک عراده موتر نوع کرولا به شهرک «منشی میر غلام»، از مربوطات ناحیه‌ی هفدهم شهر کابل رفته از موترش پایین شد و در تلفن صحبت می‌کرد و سپس به طرف کوه دویده و با سنگ نوک تیز گردن اش را بریده است».

پس از واکنش ها به کشته شدن این خبرنگار ناوقت شب گذشته سخنگوی وزارت داخله گفت که بررسی‌های تخنیکی در مورد کشته شدن امینی جریان دارد و جزییات نهایی آن شریک می‌شود.

شماری از رسانه ها مرگ فردین امیری را خودکشی عنوان کرده است و شماری قتل مروز؛ تاهنوز مشخص نشده است که این خبرنگار خودکشی کرده یا به قتل رسیده است؟

با این حال آقای آرین می گوید:‌ «باید تصریح کنم در هر قضیه قتل، انتقال جسد به طب عدلی با موافقه خانواده مقتول صورت می‌گیرد. متاسفانه خانواده آقای امینی به این کار موافقت نکردند و برای ما نیز پرسش خلق شده است.»

از سوی هم امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری امروز در صفحه فسبوکش نوشته است که مرگ فردین امینی تروریستی نیست و خانواده او حق دارند خواستار تحقیقات عمیق شوند.

صالح افزوده که دستگاه دولت مکلف به پاسخگویی است اما اگر خانواده این خبرنگار بر مرموز بودن قتل تاکید دارند پولیس مجبور خواهد بود که تمام اعضای خانواده اعم از زنان را برای تحقیق احضار کند.

صالح تاکید کرده: «هر قتل را مرموز خواندن و بعد حکومت را متهم کردن نه انصاف است و نه قانونی. پولیس به خاطر احترام به عزت خانواده ها بسیاری اوقات نمیخواهد جزییات بدهد. ازین حیای پولیس نباید سو استفاده گردد.»

از سویی هم نهادهای حامی رسانه ها خواهان بررسی همه جانبه این رویداد از سوی نیروهای امنیتی شده اند.

حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان «نی» در اعلامیه ای گفته است: «در نوار تصویری که از سوی نهادهای امنیتی به خبرنگاران فرستاده شده دیده می‌شود که آقای امینی از ناحیه گردن شدیداً مجروح است، به‌سختی نفس می‌کشد و توان حرف زدن ندارد».

نی افزوده که شورای امنیت، وزارت امور داخله و فرماندهی امنیه‌ی کابل با نشر پیامی به رسانه‌ها مدعی شده‌اند که امینی به‌قصد خودکشی خود را مجروح و سپس در شفاخانه جان باخته است.

حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان تاکید کرده که این رویداد را «بسیار مرموز و پیچیده» می‌داند و به گفته‌ی متخصصان طبی هیچ انسانی قادر نیست که با دست خود و آن‌هم با سنگ گلوی خود را تا آن‌جا مجروح کند که منجر به مرگ وی شود.

نی از وزارت داخله خواسته است که تا روشن شدن نتایج بررسی این حادثه، اظهار نظر نکنند تا بررسی قضیه به جهت های دیگری سوق داده نشود. این در حالیست که تاهنوز چگونه به قتل رساندن یما سیاوش گوینده تلویزیون طلوع روشن نشده است.

نی حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان از وضعیت موجود در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده خاطرنشان نموده که در چند روز پسین خبرنگاران به‌صورت مرموز و پیچیده به قتل رسیده اند که نتایج بررسی‌های هیچ‌یک از این قضایا روشن نشده و با مردم افغانستان شریک ساخته نشده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز در اعلامیه ی گفته است که ویدئویی دلخراش از آقای امینی درحالی که خون آلود است و توسط شماری از مردم به شفاخانه انتقال داده می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است. این ویدئو سندی بر تائید خودکشی نیست و پولیس باید به شکل جدی و شفاف این رویداد مشکوک را بررسی و نتیجه دقیق آن را هر چه زودتر اعلام کند.»