وزیر خارجه آمریکا: زلمی خلیلزاد همچنان به مآموریتش ادامه می دهد

وزیر خارجه آمریکا: زلمی خلیلزاد همچنان به مآموریتش ادامه می دهد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه این کشور برای صلح افغانستان، همچنان به ماموریتش ادامه دهد. به گفته بلینکن مهم این است که باید دقیقا بدانیم چه توافقی میان دولت ترامپ و گروه طالبان صورت گرفته است.

آنتونی بلینکن در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان وزیر خارجه امریکا گفته است خلیل‌زاد همچنان به وظیفه اش به عنوان نماینده امریکا برای صلح افغانستان ادامه می‌دهد.

او همچنین گفته است که نخستین موضوع برای ما این است که باید دقیقا ببینیم میان دولت ترامپ و طالبان چه توافقی صورت گرفته که احتمالا اشاره‌اش به بخش‌های محرمانه این توافق است که هنوز فاش نشده است.

این در حالی است که چند روز قبل جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی جو بایدن، رییس‌ جمهور جدید امریکا در صحبت با حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی اشرف‌غنی گفته بود که واشنگتن توافق‌نامه‌ امریکا ـ طالبان را بررسی می‌کند.

پیش از این، شبکه‌ تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع نزدیک به دولت جدید امریکا گزارش داده بود که جو بایدن می‌خواهد زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ واشنگتن در امور صلح افغانستان را در مقامش ابقا کند.

سی‌ان‌ان همچنین گفته بود که ابقای خلیل‌زاد در مقامش در حال حاضر نشان‌دهنده‌ تعهد اولیه‌ دولت بایدن به توافق‌نامه‌ صلح امریکا ـ طالبان است؛ تا زمانی که این توافق‌نامه از سوی تیم جدید بررسی و سیاست دولت جدید امریکا در قبال افغانستان روشن شود.

این در حالی است که در آخرین سفر خلیل‌زاد به کابل، رئیس جمهور اشرف غنی با او دیداری نداشت. به باور برخی از کارشناسان، مقامات حکومت افغانستان از اقدامات خلیل‌زاد در روند صلح راضی نیستند.

پس از سفر اخیر او به کابل، نامه‌ای منسوب به خلیلزاد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که طی آن، او به آقای غنی هشدار داده‌بود که دوره قدرت‌اش به سر آمده و به زودی نامه‌ای برای برکناری دریافت خواهد کرد؛ اگرچه صحت آن نامه هرگز مورد تایید هیچ طرف رسمی و مستقل قرار نگرفت.

خلیل‌زاد در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی از سوی دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا به‌عنوان نماینده‌ این کشور در امور صلح افغانستان گماشته شد.