گسترش تظاهرات حامیان تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» در افغانستان

گسترش تظاهرات حامیان تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» در افغانستان

پس از هشدارهای اعضای تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری «عبدالله عبدالله» درباره تقلب انتخاباتی از آغاز هفته جاری تظاهرات حامیان این تیم گسترش یافته است.
روزهای گذشته صدها تن از حامیان تیم عبدالله در «کابل»، «بغلان» و«تخار» علیه تقلب انتخاباتی تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کردند.
مردم «جوزجان» نیز در تجمع چند هزار نفری و مسالمت آمیز از کمیسیون انتخابات افغانستان خواستند تا 300 هزار رای سرنوشت ساز را باطل اعلام کند.
این در حالی است که دامنه این اعتراض‌ها به ولایت‌های «پروان»،« پنجشیر»،«فاریاب»،«سرپل» و «غور» هم رسیده است.
گفته می‌شود که روز جمعه نیز در «بامیان» مردم به نشانه اعتراض علیه تقلب تظاهرات خواهند کرد.
معترضان و شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان با سردادن شعارهایی علیه تقلب تاکید دارند که کمیسیون انتخابات ضمن باطل کردن آرای تقلبی، بی‌طرفی و استقلال خود را در روند انتخابات به مردم نشان دهد.
کمیسیون انتخابات افغانستان در واکنش به خواسته تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی گفته است که این کمیسیون نمی‌تواند قبل از انجام بررسی‌ها (تفتیش و بازشماری) آرای انتخاباتی را باطل کند و به هیچ فشاری نیز تن نخواهد داد.
به گفته اعضای کمیسیون انتخابات، توقف بازشماری آرا در هفت ولایت شمالی افغانستان از سوی برخی از تیم‌های انتخاباتی، مانع از اعلام نتایج ابتدایی شده است.
از سوی دیگر، «نعیم ایوب زاده» سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان نیز در نشست خبری از تلاشهایی برای به انحراف بردن انتخابات سخن گفت و مدعی شد افرادی در حال فعالیت هستند تا با نادیده گرفتن آرای پاک مردم، روند انتخابات به خشونت کشیده شود.
با این حال، اعضای تیم انتخاباتی عبدالله همواره تاکید کرده‌اند که تا باطل شدن 300 هزار رای مورد اختلاف، "حرکت‌های بازدارنده" را در سراسر افغانستان گسترش خواهند داد