اطلاع رسانی عامل ترور الیاس داعی

اطلاع رسانی عامل ترور الیاس داعی

دیدبان حقوق بشر در واکنش به ترور الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی با نشر اعلامیه ای گفته است: " داعی به همکاران خود گفته بود، طالبان در ماه اکتوبر به وی صریحاً گفته بودند که در مورد عملیات اخیر طالبان در ولایت هلمند و از دست دادن مناطق در این ولایت و یا از تلفات جنگجویان طالبان گزارش ندهد".

در این اعلامیه آمده که طالبان چند هفته پیش منزل آقای داعی را تلاشی کردند و از وی در مورد تحرکاتش پرسیدند. طالبان همچنین از باشندگان محل خواسته بودند تا در مورد فعالیت‌های الیاس داعی به این گروه اطلاع بدهند.

پاتریشیا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر کشته شدن الیاس داعی را یک «قتل وحشیانه» خواند و گفت است که این رویداد تهددیدهای جدی را در مورد حفظ آزادی بیان و مانع توافق صلج با طالبان است.

دیدبان حقوق بشر همچنین از کشور های حامی مذاکرات صلح در دوحه خواست تا حملات بر خبرنگاران افغان را نکوهش کرده و بر طالبان فشار وارد کنند، تا از حمله بر رسانه ها دست بکشد.

الیاس داعی از چندین سال به این طرف خبرنگار رادیو آزادی در ولایت هلمند بود که صبح روز پنجشنبه گذشته در نتیجه انفجار ماین مقناطیسی جاسازی شده بر موترش جان باخت و سه عضو خانواده اش زخم برداشتند.

یراساس معلومات نی ( نهاد حمایت کننده رسانه های ازاد در افغانستان) در 19 سال گذشته 132 خبرنگار جان شان ا از دست داده اند. در دو هفته پسین این دومین قتل خبرنگار در کشور است، هفته گذشته نیز یما سیاوش خبرنگار سابق تلویزیون طلوع در نتیجه انفجار ماین کارگذاری شده بر موتر حاملش جان باخت.