برخی از زندانیان پاکستانی با فرمان رییس جمهوری آزاد می شوند

برخی از زندانیان پاکستانی با فرمان رییس جمهوری آزاد می شوند

به نقل از بی بی سی فارسی، محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دستور داده که به هدف "حسن نیت و تحکیم روابط دوستانه با پاکستان" شماری از اتباع زندانیان پاکستان در افغانستان، از بند رها شوند. سفیر پاکستان در کابل و نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان از این دستور رئیس جمهوری افغانستان استقبال کرده‌ اند.

این فرمان روز چهارشنبه گذشته (۲۸ عقرب) یک روز پس از سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به کابل از سوی آقای غنی صادر شده است. گر چند در این فرمان تعداد دقیق زندانیان پاکستانی که باید از بند رها شوند، مشخص نشده است.

فرهاد بایانی، رئیس مطبوعات و سخنگوی اداره تنظیم امور زندان‌های افغانستان در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته است که کار روی پرونده‌های این افراد آغاز شده تا مشخص شود چه تعداد زندانیان پاکستانی واجد شرایط رهایی هستند.

به گفته بایانی، در حال حاضر شماری از اتباع پاکستان در کابل و برخی دیگر از ولایت‌ها زندانی هستند. بر اساس این دستور رئیس جمهوری افغانستان، دو دسته از زندانیان پاکستانی شامل عفو بر اساس این فرمان خواهند شد.

دسته نخست زندانیانی را شامل می‌شود که از مدت حبس‌شان یک ماه باقی‌مانده باشد. این افراد مشمول عفو قرار گرفته و از زندان رها می‌شوند. دسته دوم شهروندان پاکستانی هستند که مدت حبس شان را گذرانده اما به دلیل محکوم شدن به پرداخت جزای نقدی هنوز هم در حبس به سر می‌برند، مطابق این فرمان، آنها هم مورد عفو قرار می‌گیرند.

پاکستان از حسن نیت رئیس جمهور اشرف غنی در حکم آزادی زندانیان اتباع پاکستاني در افغانستان به دلیل تحکیم روابط بشردوستانه سپاسگزار است.

منصوراحمدخان، سفیر پاکستان در کابل، در صفحه توییترش از این دستور استقبال و آنرا "حرکت انسان‌دوستانه" خواند.

محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، نیز در توییترش نوشت: "پاکستان از حسن نیت رئیس جمهور اشرف غنی برای آزادی زندانیان شهروندان پاکستانی در افغانستان به خاطر تحکیم روابط بشردوستانه سپاسگزاری می‌کند."

این فرمان واکنشهایی نیز در پی داشته است. رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان از این دستور رئیس جمهوری ابراز نگرانی کرده و مدعی شده که بر اساس این فرمان "صدها تروریست پاکستانی" آزاد خواهند شد.

آقای نبیل با همرسانی این فرمان اشرف غنی در صفحه فیسبوکش نوشت:"مطمئن هستم که اسلم فاروقی و صدها تروریست پاکستانی که هزاران تن از هموطنان ما را به شهادت رسانیده‌اند، [به منظور پرداختن ] رشوه به آی اس آی (سازمان استخبارات پاکستان) آزاد می‌شوند."

 

عبدالله اروکزی با نام مستعار اسلم فاروقی، رهبر شاخه خراسان گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) اهل منطقه اورکزی ایالت خیبرپختونخواه پاکستان است که به تاریخ ۱۴ حمل سال جاری با نوزده تن از همکارانش توسط نیروهای امنیت ملی در جنوب کشور دستگیر شد.

پاکستان پیش از این خواهان استراد او شده بود اما وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده بود که میان کابل و اسلام‌آباد قرارداد تبادله مجرمین وجود ندارد و اسلم فاروقی، رهبر داعش شاخه خراسان در افغانستان بر اساس قوانین این کشور محاکمه می‌شود.

این درحالی ا‌ست که همزمان با سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به کابل، مقامات افغانستان و پاکستان در مورد ایجاد دیدگاه مشترک در حمایت از صلح و ثبات در هر دو کشور و به طور کلی در منطقه، توافق کردند.

مطابق این توافقنامه، رهبران افغانستان و پاکستان متعهد شده‌اند که دو کشور باید با همکاری یکدیگر، مخالفان روند صلح و کسانی را که با هم سازش ندارند یا روند صلح را تضعیف می‌کنند، شناسایی و بر علیه آن‌ها اقدام کنند.