حکم استفاده از طلا برای مردان و اضرار آن

حکم استفاده از طلا برای مردان و اضرار آن

طلا یکی از با ارزشترین وسایل زینتی از هزاران سال قبل به این طرف است که از آن برای استفاده ضرب سکه، ساخت جواهرات، الکترونیک، صنایع فضایی، صنایع غذایی، طب (دارو سازی و دندان سازی) و خلاقیت های هنری استفاده شده/می شود.

سیاست مالی کشورها از گذشته به این سو بر پایه طلا استوار بود/است؛ یعنی پول هر کشور معادل مقدار مشخصی از طلا بو؛ اما چرا استفاده از طلا برای مردان ضرر دارد و چرا دین اسلام استفاده آن را برای مردان حرام دانسته است؟

آیا شما تاهنوز این سوال را از خود پرسیده اید؛ ویژگیهای طلا، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و اضرار آن چیست؟ چرا طلا برای آقایان مضر است و حکم استفاده از طلا برای آقایان و خانم ها چیست؟

استفاده از طلا برای مردها

(تاثیر منفی روی گلبول‌های قرمز خونی در مردان یكی از مضرات استفاده از طلا در آقایان است)

طبق بررسی‌های متعددی كه صورت گرفته، تعداد گلبول‌های سفید خون در مردان بیشتر از زن‌هاست، حال آن كه تماس بدن مرد با طلا باعث بالا رفتن میزان گلبول‌های سفید می‌شود. به طور طبیعی با افزایش شمار گلبول‌های سفید، جا برای گلبول‌های قرمز خون كم شده و تعداد آنها به طور محسوسی كاهش پیدا می‌كند.

در واقع استفاده از طلا در مردان باعث بر هم خوردن تعادل میان گلبول‌های سفید و قرمز خون می‌شود. همین امر باعث بروز كم‌خونی در مردان و از سوی دیگر باعث بروز سرطان خون می‌شود كه همگی بر اثر اختلال در گلبول‌های بدن مردان ایجاد می‌شود. اما در اینجا شاید این سوال ذهن شما را مشغول كند كه پس چرا زنان می‌توانند از طلا استفاده كنند؟ اگر طلا روی تعادل گلبول‌های بدن مردان تاثیر می‌گذارد، پس زنان هم نباید از این امر مستثنا باشند.

در نگاه ابتدایی شاید حق با شما باشد، ولی مطالعاتی كه روی ساختار بدن زنان انجام شده نشان می‌دهند تفاوت‌هایی جزئی در ساختار بدن زن و مرد وجود دارد. طلا حاوی اشعه‌هایی است كه از پوست بدن رد شده و روی گلبول‌های بدن تاثیر می‌گذارد. این مساله در مورد مردان كاملا صدق می‌كند ولی در زنان خیر. در زنان بین لایه پوست و گوشت، یك لایه چربی وجود دارد اما در مردان این لایه وجود ندارد. همین لایه محافظ چربی است كه همانند سدی محكم مانع از رسیدن اشعه‌های مضر طلا به بدن زنان می‌شود.

فلز طلا خاصیت شبه القائی دارد و بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد. این خاصیت باعث غلظت خاصی در خون، امراض قلبی و خونی و سکته می شود که این اثرات در مردان متفاوت است.

تعداد گلبول های سفید خون مردها بیشتر از زنان است و تماس بدن مردان با طلا موجب افزایش گلبول های سفید در بدن می شود. چرا که طلا حاوی اشعه هایی است که از پوست بدن رد شده و روی گلبول های بدن تاثیر می گذارد. با بالا رفتن شمار گلبول های سفید، تعداد گلبولهای قرمز به دلل عدم وجود فضای کافی به تدریج کاهش می یابد و تعادل میان گلبولهای سفید و قرمز به هم می ریزد. به همین دلیل مران به کم خونی و در نتیجه به سرطان خون مبتلا می شوند. اما آیا این تاثیر می توانند در گلبولهای سفید زنان هم وجود داشته باشد ؟

چهار دلیل علمی تاکید بر عدم استفاده از طلا برای آقایان

  1. پژوهش های علمی پزشکی نشان می دهد طلا بر گلبول های قرمز مردان تأثیر می گذارد وسیستم ایمنی بدن آنان را دچار اشکال می کند. وقتی طلا با پوست تماس پیدا می کند، یون های آن وارد بدن می شوند. این یون ها در مردان در کبد جمع و همان جا متوقف می شوند و موجب اختلال می شوند. در حالی که بر گلبول های قرمز زنان تأثیری نمی گذارد و این امر به دلیل وجود لایه چربی میان پوست و گوشت زنان اتفاق می افتد. این لایه مانع تأثیر اشعه های عنصر طلا بر روی گلبول های قرمز می شود.
  2. همچنین پژوهش های علمی دیگرنشان می دهند که اشعه های طلا نقش منفی بر روی هورمون های جنسی مردان دارند، درحالی که اشعه های عنصر "نقره" بر مردان و زنان چنین تأثیری ندارد. محققان با مطالعه روی افرادی كه با طلا ارتباط دارند به این نتیجه رسیده اند كه طلای موجود در بدن آنها باعث ایجاد اختلالات هورمونی شده و هورمونهای پرولاكتین و (FSH ) بیشترین تأثیر منفی را از طلای موجود در بدن آنها گرفته و بیشترین تجمع طلا در دستگاه تناسلی مردان مشاهده شده است.
  3. طلا دارای خاصیت شبه القائی است که بر پوست و خون مردان اثر منفی می گذارد این خاصیت باعث می شود خون دچار غلظت خاصی شود و حالت کثیفی به آن دست دهد .البته نکات دیگری هم هست که در مجموع، موجب امراض قلبی و خونی و سکته می شود و این اثرات در مردان متفاوت است.
  4. گلبول های سفید در خون مرد بیشتر از زن است و طلا در افزایش این گلبول ها موئثر است. از این رو وجود آن برای زن مفید است ولی برای مردان چندان مناسب نیست و ممکن است موجب بر هم زدن تعادل گلبول های سرخ وسفید گردد.

با وجود اتفاق نظر مراجع در حرام بودن استفاده از طلا برای مردان، بررسی های علمی نیز تاکید بر این مورد دارد، اما هنوز هم استفاده از این فلز در بین آقایان رو به افزایش است.

حکم شرعی استفاده از طلا برای مردان

در قرآن درباره‌ی حرام بودن استفاده از طلا برای مرد، چیزی نیامده است اما در حدیث شریف بیان شده که پیامبر-صلی الله علیه و آله وسلم- فرموده‌اند: استفاده از طلا بر مرد حرام است. در حدیث نسایی آمده است: "احل الذهب والحریر لاناث امتی وحرم علی ذکورها"  طلا و ابریشم بر زنان امت من حلال و بر مردان امت من حرام است.
همچنان نقل شده است: پیامبر-صلی الله علیه وسلم- روزی انگشتری طلا در دست مردی دید و آن را بیرون آورد و فرمود: "کسی از شما آهنگ آتشی می‌کند و آن را در دستش قرار می‌دهد"، بعد از آن به مرد گفته شد: "انگشترت را بردار،  بفروش و بهره ببر".

تاثیر رنگ طلا

طلا به طور كلی به 3 رنگ زرد، سفید و قرمز در بازار وجود دارد و هر سه رنگ برای مردان ضرر دارد. در واقع ماهیت طلا بر مردها تاثیر دارد نه رنگ طلا. در این بین برخی فكر می‌كنند طلا سفید همان پلاتین است ولی پلاتین فلزی جداگانه و با طلا سفید متفاوت است. طلا سفید همان طلای زرد رنگی است كه با مخلوط كردن مقداری نقره به رنگ سفید در می‌آید و قطعا استفاده از آن برای مردان هم حرام است و هم ضرر دارد. ولی پلاتین فلز متفاوتی است هیچ یك از اشعه‌های منفی طلا را ندارد از اینرو استفاده آن هم مانع برای مردان ندارد.

استفاده از نوع طلا 

وقتی صحبت از طلا به میان می‌آید، همه جواهرات ساخته شده از آن را در بر می‌گیرد. زنجیر طلا، انگشتر طلا، حلقه طلا، بند ساعت و حتی عینك طلا و حتی سروكار داشتن با طلا و طلاسازی هم می‌تواند برای مردها مشكل ایجاد كند و فرقی هم نمی‌كند مدت كوتاهی با این طلا در ارتباط باشید یا طولانی، به هر حال برای مردان منع استفاده دارد.

نوت:

 در برخی شرایط از طلا و سایر فلزات از قبیل نقره به عنوان درمان استفاده می‌شود و گاهی نیز این فلز در دندان سازی و جراحی استخوان‌ها كاربرد دارد.

در این حالت چون صرف درمان بوده و برای برطرف كردن مشكل و بیماری ایجاد شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایرادی ندارد. كما این كه شواهد حاكی از آن است كه در طب سنتی چینی و در طب سوزنی گاهی برای درمان برخی بیماری‌ها از سوزن‌های طلایی یا نقره‌ای استفاده می‌كنند.