الله اکبر، شعار مردم هرات برای انزجار از جنگ نا مشروع

الله اکبر، شعار مردم هرات برای انزجار از جنگ نا مشروع

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در حمایت از مردم هرات هشک الله اکبر را به راه انداخته و با نوشتن این کلمه حمایت شان را از مردم هرات اعلام کردند.

هراتیان با سر دادن نعره الله اکبر خواسته اند، نا روا بودن جنگ طالب را به رخ شان بکشد و بگوید که شما با سر دادن این کلمه کسانی را می‌کشید که آنان نیز می‌گویند خدا بزرگ است.

همزان با این این هشتک در میان سیاست گران و مقام‌های حکومتی نیز واکنش‌های در پی داشت است.

امرالله صالح در رخنامه فیس‌بوک اش نوشته:« امروز هراتیان با فرهنگ و با تاریخ با فریادهای نعره تکبیر انزجار و نفرت خویش را بر ضد طالب - حامیان طالب و تزویر گرایان دین به نمایش گذاشتند. منتظر چنین حرکت و لحظه‌ی بودم. گلویم را بغض بی تعریف گرفته است و میخواهم بال بکشم و با هراتیان بپویندم و همصدا شوم. الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر.»

 رحمت الله نبیل هم نگاشته است:« امروز ملت هرات جواز جعل و تقلب دین گرایی را از طالب و منبر فروشان گرفتند. مردم سلحشور و آزاده هرات باستان با اتحاد و همبستگی خویش در حمایت از نیروهای قهرمان امنیتی و دفاعی کشور، (جبهه مقاومت مردمی) را تشکیل دادند و با ایستادگی و رزمندگی در برابر اهریمنان و دژخیمانِ بیگانه‌ نشان دادند که از سرزمین مقدس خویش (افغانستان) جانانه حراست و پاس‌داری می‌کنند و هرگز تن به ذلت نمی‌دهند.

وقتی نعره‌های‌ پیوسته "الله اکبر" از گلو‌ی مرد و زن و پیر و جوان و کودک هراتی بیرون گردید؛ حماسه‌آفرید و جریان‌ساز شد. به پاس این شبِ تاریخ‌سازِ هریوایی، اینک به تمام مردم با عزت کابل فراخوان می‌دهیم تا بر بام‌های خود بیایند و با مشت‌های کوبنده خویش ندای "الله اکبر" سر دهند تا لرزه بر اندام جنایت‌کاران، دهشت‌افکنان، ستون‌پنجمی‌ها و مزدوران بیگانه بیافتد.»

فرهاد دریا، آوازخوان مشهور کشور نیز گفته است:« دیشب هریوا حماسه آفرید و کار تمام ناشده‌ی چهل سال اخیر را رقم زد! هراتیان با نعره‌ی مقدس "الله اکبر"، صدای دشمن را از گلوی شان ربودند، و بزرگ‌ترین دلیل و حربه‌ی جنگ را هم از آن‌ها گرفتند. دیشب از بلندای بام خانه‌های هرات، فریاد خاموش شده‌ی چندین دهه به خروش آمد، و به دشمن پیام واضح داده شد که، "این دین، دین من است، این راه، راه من! و راه مبارزان وطن، راه خدا و قرآن است." اگر مشروعیت دینی از دین‌فروشان گرفته شود، افغانستان بدون شلیکِ یک گلوله هم به پایان جنگ و پایان خون‌ریزی دست می‌یابد!»

این درحالیست که در دو هفته پسین نبردها در شهر هرات تشدید یافت و بخش‌های از مرکز این ولایت به دست گروه طالبان افتاده بود.

وزارت دفاع ملی صبح امروز اعلام کرد که روز گذشته نیروهای امنیتی و دفاعی در پی یک عملیات، بخش‌های وسیع شهر هرات را از کنترول گروه طالبان بیرون کرده است.

گروه طالبان تا کنون در مورد قیام مردم هرات واکنشی نداشته است.