آیا با آمدن حکومت موقت، دوران داکتر نجیب تکرار خواهد شد؟

آیا با آمدن حکومت موقت، دوران داکتر نجیب تکرار خواهد شد؟

از چند ماه بدینسو رایزنی‌ها و گفت‌وگوها میان هیئات صلح دولت افغانستان و گروه طالبان درجریان است، زمزمه‌ها برای تشکیل حکومت موقت نیز بلند شده است.

افغانستان کشوریست که سال های متمادی می شود درآتش جنگ می سوزد و شهروندانش تشنه آتش بس فوری و صلح دایمی است.

اما سیاست های تاریک و سفرهای نماینده های طرفین صلح به کشورهای مختلف، امید را برای آوردن صلح در افغانستان پیچیده تر می کند. گروه طالبان در دیدار با مقامات روسی در مسکو گفت، تا زمانیکه اشرف غنی از چوکی کنار نرود صلح نمی کنیم.

با این حال ارگ ریاست جمهوری در واکنش به این گفته های طالبان می گوید، با رفتن رییس جمهور غنی از قدرت دوران داکتر نجیب دوباره تکرار خواهد شد.

سرور دانش معاون دوم رییس جمهور می گوید که «طرح  حکومت موقت به مخالفان و دشمنان افغانستان اجازه داد که بار دیگر مثل گذشته، یک نوع فروپاشی و انقطاح دیگر را مردم افغانستان تحمیل کنند»

همچنان جاوید سکوت استاد دانشگاه می افزاید که «حکومت موقت یعنی تغییر قانون اساسی و فروپاشی نظام به نفع کشورهای منطقه است و این یعنی دوباره افغانستان به نقطه صفری برخواهد گشت»

هر چند دوکتور محمد امین احمدی عضو هیات گفت‌وگو کننده صلح دولت افغانستان در قطر در یک پیام صوتی گفته بود که تمایل جامعه جهانی و شرکای بین المللی افغانستان به حکومت موقت است و حکومت اشرف غنی ادامه نخواهد یافت.

در این پیام صوتی که در شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران افغان دست به دست می‌شود، فردی که گفته شده آقای احمدی است می‌گوید:"شرط جهان برای کمک به افغانستان این است که با طالبان صلح شود و راه صلح این است که یک حکومت مشترک تشکیل شود و در این حکومت مشترک دکتر غنی نیست. نهایت کوشش این است که نظام حفظ شود نه حکومت، حکومت قربانی می‌شود. غنی (رئیس‌جمهور) قربانی اول است

محمد اشرف غنی حدود سه هفته پیش که به ننگرهار رفته بود در یک سخنرانی گفت که وظیفه او این است که به اساس اراده مردم، دولت را به شکل قانونی به جانشین‌ خود بسپارد و با طرح این پرسش که "اگر این کار نشود آیا شما انقطاع حکومت را می‌پذیرید"، احتمال به میان آمدن حکومت موقت را رد کرده است.

دو هفته پیش راس ویلسون، کاردار سفارت آمریکا در کابل نیز گفت که کشورش از طرح "یک دولت موقت" در افغانستان طرفداری نکرده، بلکه به گفته او نتایج مذاکرات صلح در دوحه به "خود افغان‌ها" بستگی دارد.

برخی براین باور اند که با آمدن حکومت موقت فرصت طلایی برای استفاده جویان است که می خواهند دست آوردهای بیست سال اخیر را دگرگون نمایند و آنرا شباهت به دوران حکومت داکتر نجیب عنوان می کنند.

داکتر نجیب الله نیز در واپسین حکومت‌اش طرح مشی مصالحه ملی را به مخالفان دولت پیشنهاد کرده بود، اما با این طرح منجر به ختم اختلافات و منازعه نشد و مجاهدین سر قدرت باهم کنار نی‌آمدند وجنگ های داخلی و تنظیمی در افغانستان آغاز شد.

با این همه شهروندان افغانستان از تشکیل حکومت موقت هراس دارند، تامبادا همه دستاورد های چند دهه از بین برده و برای دستیابی به قدرت بار دیگر جنگ‌های داخلی و تنظیمی میان دولت و مخالفان‌ش شروع شود.