نبیل، نامزد ریاست جمهوری می‌خواهد جنگ افغانستان را 'استخباراتی' بسازد

نبیل، نامزد ریاست جمهوری می‌خواهد جنگ افغانستان را 'استخباراتی' بسازد

رحمت الله نبیل، یکی از نامزدان این دوره ریاست‌جمهوری افغانستان است که کارزار انتخاباتی خود را با تمرکز بر افشاگری‌ درباره نامزدان دیگر به پیش‌ می‌برد. او با اطلاعات استخباراتی که از سه دوره کاری به عنوان رئیس امنیت ملی افغانستان در اختیار دارد، ناگفته‌ها و پس پرده سیاست افغانستان در یک دهه اخیر را به خوبی می‌داند.

آقای نبیل میگویدکه درصورت پیروزی در انتخابات، '"جنگ افغانستان را استخباراتی" می‌سازد و در ولایات و ولسوالی‌های مرزی، والیان و ولسوالان نظامی و استخباراتی تعیین خواهد کرد.

او درباره طرح و برنامه‌هایش در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داده است.

در حالی که مذاکرات صلح با طالبان و نگرانی‌های امنیتی، محور کارزارهای انتخاباتی این دوره انتخابات قرار گرفته است، این نامزد انتخابات ادعا می‌کند که دسته انتخاباتی‌اش با شعار "امنیت و عدالت" جامع‌ترین طرح امنیتی برای آینده افغانستان را تنظیم و ارائه کرده است.

اما این نامزد باور دارد که مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان به زودی دوباره آغاز خواهد شد.

رحمت‌الله نبیل در سال ۲۰۱۰ توسط حامد کرزی، رئیس جمهوری وقت به عنوان رئیس اداره امنیت ملی افغانستان تعیین شد و تا ۱۰ دسامبر ۲۰۱۵ این پست را در اختیار داشت. پیش‌تر از آن نیز برای مدت ۷ سال ریاست گروه محافظان رئیس جمهوری را برعهده داشت.

او در سال‌های آخر ریاست جمهوری حامد کرزی، در زمان انتقال مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغانستان، برگزاری انتخابات جنجالی ۲۰۱۴ که با ادعاهای تقلب گسترده به ایجاد "حکومت وحدت ملی" انجامید و نیز در دو سال نخست ریاست جمهوری اشرف غنی، رئیس اداره امنیت ملی بود.

آقای نبیل در حالی‌که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نشستی در اسلام آباد به سر می‌برد، از استعفایش در صفحه فیسبوکش خبر داده بود.

در این استعفانامه دلیل استعفا، اختلاف نظر با رئیس‌جمهوری درباره آنچه که آقای نبیل "مداخلات صریح کشورهای مغرض به ویژه پاکستان در امور داخلی افغانستان {که} منتج به ناامنی‌های شدید در کشور گردیده" خوانده، ذکر شده بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، مرادعلی مراد ژنرال پیشین ارتش افغانستان را به عنوان معاون اول در دسته انتخاباتی خود آورده است.

معاون دوم آقای نبیل در این انتخابات، مسعوده جلال است. خانم جلال تنها زن نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۲۰۰۴ بود .