مهترین کنفرانس ها در باره افغانستان

مهترین کنفرانس ها در باره افغانستان

افغانستان پس از سقوط  حکومت سیاه طالبان نزدیک به هفتاد ملیارد دالر به منظور بازسازی، امنیت، آموزش، توسعه، مبارزه با فساد اداری و مالی، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با تروریزم، رعایت حقوق بشر از سوی کشورهای جامعه جهانی کمک دریافت کرده است، با وجود این کمکها افغانستان هنوز هم یکی از ناامن ترین کشور و در امر مبارزه با فساد و بازسازی ناکام بوده است. مرور کوتاهی بر مهترین کنفرانس ها در بیست سال پسین کرده ایم که افغانستان با استفاده از این کنفرانس ها نزدیک به هفتاد میلیارد دالر از جامعه جهانی دریافت شده است.

  • در سال 2001 اولین کنفرانس بعد ازسقوط طالبان، در شهر بن آلمان برگزار شد. ساختار نظامی کنونی افغانستان در بن پایه ریزی شد. تقسیم قدرت، تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات از جمله دستاوردهای این کنفرانس بود.
  • در سال ۲۰۰۲  کنفرانس توکیو برگزار شد. نمایندگان ۵۰ کشور جهان به مدت دو روز در این نشست حضور داشند و تعهد کمک ۵.۴ میلیارد دلاری برای پنج سال کردند.
  • در سال 2004 کنفرانس برلین  ۲۰۰۴ برگزار شد. کشورهای کمک کننده به افغانستان تعهد کردند که هشت میلیارد دلار را برای سه سال به منظور بازسازی این کشور کمک کنند.
  • در سال ۲۰۰۶ کنفرانس لندن برگزار شد. در این نشست دو روزه جامعه جهانی ده میلیارد برای بازسازی افغانستان تعهد کردند. در این کنفرانس سندی به نام "توافقنامه افغانستان" نیز به امضا رسید که براساس آن حکومت افغانستان به ایجاد اداره شفاف و پاسخگو و مبارزه علیه مواد مخدر، تروریسم و رعایت حقوق بشر متعهد شد.
  • در سال 2007 کنفرانس رم در ایتالیا برگزار شد که در آن بر اصلاح نظام قضایی افغانستان تاکید شد.
  • در سال 2008  کنفرانس پاریس برگزار شد که افغانستان درخواست ۵۰ میلیارد دلار برای بازسازی این کشور کرد و در نهایت آمریکا ۱۰ میلیارد دلار، سازمان ملل متحد یک میلیارد و ژاپن نیم میلیارد دلار کمک‌های جدید را تعهد کردند و کشورهای دیگر از جمله فرانسه و آلمان نیز اعلام کردند که کمک های خود را تا دو برابر افزایش خواهند داد.
  • در سال ۲۰۱۰ کنفرانس لندن برگزار شد که در این نشست یک روزه دولت افغانستان متعهد شد تا طی پنج سال آینده کنترل امنیتی مناطق زیادی از کشور را بویژه مناطق ناآرام را خود به عهده بگیرد. کشورهای کمک کننده به افغانستان تعهد کردند که صدها میلیون دلار پول برای کمک به ایجاد ثبات و امنیت به افغانستان کمک کنند.
  • در سال ۲۰۱۲ در کنفرانس توکیو، کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس تعهد کردند که در چهار سال آینده شانزده میلیارد دلار به افغانستان کمک کنند. افغانستان به مبارزه با فساد مالی و اداری و استفاده مؤثر از کمک های جامعه جهانی تعهد کرده بود.
  • در سال ۲۰۱۴ کنفرانس لندن با ادامه کمک های کشورهای جهان از افغانستان ادامه یافت. کشورها و سازمان‌های شرکت کننده کنفرانس لندن برای بازتعریف رابطه افغانستان و جامعه جهانی، تعهدات خود نسبت به این کشور را تجدید کردند.
  • در سال ۲۰۱۶ کنفرانس بروکسل برگزار شد که کشورهای شرکت کننده دراین نشست تعهد کردند که ۱۵ میلیارد دلار طی چهار سال آینده برای بازسازی افغانستان در اختیار این کشور قرار خواهند داد.
  • در سال 2020 کنفرانس جینوا برگزار شد/می شود، این کنفرانس برای دو روز ادامه دارد و روی تعهدات کمک های مالی کشورهای جهانی برای بازسازی افغانستان تمرکز شده است. هدف از این کنفرانس تعهدات مالی جامعه بین المللی برای توسعه افغانستان در چهار سال آینده ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ است. علاوه بر تعهدات کمک مالی، چارچوب توسعه‌ای افغانستان، یک اعلامیه سیاسی مشترک و یک "معماری جدید" برای مصرف کمکهای بین المللی در افغانستان از جمله اهداف کنفرانس ژنو ۲۰۲۰ است.