اندرابی: جنگ جویان طالبان برای سال آینده آمادگی می گیرند

اندرابی: جنگ جویان طالبان برای سال آینده آمادگی می گیرند

مسعود اندرابی وزیر امور داخله‌ی کشور، روز گذشته (۱۵ جدی) در جلسۀ استجوابیۀ ، که بخاطر افزایش خشونت‌ها و کشتار هدفمند در افغانستان به مجلس نمایندگان حاضر شده بود، این مطلب را بیان کرد.

آقای اندرابی گفت: "اطلاعات ما مبنی بر این است که طالبان برای یک جنگ دیگر آمادگی می گیرند."

آقای اندرابی به مجلس نمایندگان گفت که رهبری گروه طالبان به جنگجویان آن گروه دستور داده است تا میدان جنگ را ترک نکنند.

از سوی هم احمد ضیا سراج، رییس امنیت ملی افغانستان در این جلسۀ استجوابیه با اشاره به تلاش‌های طالبان برای تغییر جغرافیای جنگ گفته بود، رهبری گروه طالبان به دنبال فرصت اند از کویته پاکستان داخل افغانستان شوند. و به دنبال راه های می باشند تا مصوون باشند.

آقای سراج از اراده گروه طالبان برای آوردن صلح در افغانستان بی باور است و می گوید که گروه طالبان موضوعات غیر قابل حل را در مذاکرات صلح مطرح می کنند تا صلح به درازا کشیده و تمام نیروهای خارجی از کشور بیرون شوند.

این در حالیست که بر اساس توافقنامۀ ایالات متحده-طالبان که مذاکرات بین‌الافغانی دوحه نیز بر بنیاد آن برگزار شده است، باید نیروهای خارجی تا ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع ملی افغانستان گفته است که گروه طالبان همین اکنون در ۲۰ ولایت با نیروهای امنیتی افغان درگیر جنگ اند.

با این حال، ادامۀ خشونت طالبان، واکنش نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان را نیر بر انگیخته است.

سونی لگیت، سخنگوی نظامیان امریکایی در صفحهٔ تویتراش نگاشته است: "برای پیروزی صلح، کمپاین حملات و ترورهای هدفمند مقامات دولتی، رهبران جامعهٔ مدنی و ژورنالیستان توسط طالبان که کسی ادعای مسوولیت آن نکرده است، نیز باید توقف یابد."

در همین حال، قرار است دور دوم مذاکرات صلح افغانستان سه شنبه پنجم جنوری (۱۶ جدی) در قطر از سر گرفته شود و ظاهراً مسایل جنجالی و پیچیده از جمله آتش بس در این دور مذاکرات به بحث گرفته خواهد شد.