در یک انفجار در کابل دست کم هشت تن کشته شدند

در یک انفجار در کابل دست کم هشت تن کشته شدند

در نتیجه یک بمب گذاری احتمالی در کابل دست کم هشت تن جان باختند. به قول وزارت داخله در این حمله احتمالی به روز یکشنبه حد اقل ۱۵ تن دیگر به شمول يك عضو پارلمان زخمی شده اند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان از یک «حمله تروریستی» سخن گفته است. اما معلومات دقیق در مورد علل و پیش زمینه این انفجار هنوز ارائه نشده است.

وزارت داخله افغانستان روز شنبه گروه جنگجوی طالبان اسلامگرا را مسئول قتل تقریباً ۵۰۰ فرد ملکی در سه ماه اخیر خواند.

به گفته این وزارت ملیشه های تروریست طالبان از میانه سپتمبر سال روان به این طرف ۳۵ حمله انتحاری را انجام داده و بیشتر از ۵۰۰ بمب و ماین را انفجار داده اند. گروه طالبان این گزارش وزارت داخله افغانستان را «تبلیغات» خوانده و رد کرده است.

به تاریخ ۱۲ سپتمبر امسال در دوحه پایتخت قطر گفت و گوی های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شد. هرچند اخیراً هردو جانب از پیشرفت های در این مذاکرات سخن گفتند، با آنهم حملات وحشیانه در افغانستان ادامه دارد. طالبان یک آتش بس را رد می کنند.

گفت و گو های صلح، پس از یک وقفه سه هفته یی، قرار است به تاریخ پنجم جنوری ۲۰۲۱ از سر گرفته شود.

در پایان ماه فبروری ۲۰۲۰ طالبان توافقنامه ای را با حکومت ایالات متحده امریکا به امضاء رساندند که در آن بیرون کشیدن گام به گام نیرو های امریکایی از افغانستان در نظر گرفته شده است.

مذاکرات صلح مهمترین امتیازی است که حکومت ایالات متحده امریکا برای طالبان قایل شده است. این گروه تندرو در عوض تعهد کرده است که روابط خود را با گروه های دیگر تروریستی خاتمه می دهد.